چرا نباید شمع را فوت کنیم؟

چرا نباید شمع را فوت کنیم؟

دلایل اصلی اینکه چرا نباید شمع را فوت کنیم؟

شمع‌ها یکی از وسایل تزئینی هستند که در بسیاری از مراسمات جشن یا عزا کاربرد دارند؛ شمع‌ها در انواع شمع معطر و ساده و در مدل‌های متنوع ساخته می‌شوند. شمع از پارافین ساخته شده و روشن کردن آن می‌تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد؛ همچنین نحوه خاموش کردن شمع نیز مهم است. به طوری که در بسیاری از موارد تاکید شده که از فوت کردن شمع اجتناب شود.

بایدها و نبایدها در استفاده از شمع و شمع معطر

  • هنگامی که شمع می‌سوزد بوی سوختگی ناشی از سوختن روغن تولید می‌شود که می‌تواند در سراسر فضای خانه پخش شده و به مجاری تنفسی وارد شود؛ بنابراین بزرگترین نگرانی برای فوت کردن شمع مسئله بهداشت و استنشاق دود ناشی از سوزاندن شمع است.
  • هرگز شمع در حال سوختن را بدون مراقب رها نکنید.
  • شمع روشن نباید در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد.
  • هرگز یک شمع را روی یا نزدیک چیزی که ممکن است آتش بگیرد، روشن نکنید.
  • شمعی که برای اولین بار روشن می شود باید حداقل 2 تا 3 ساعت روشن بماند؛ علت این کار برای سوختن یکسان تمام سطح شمع و جلوگیری از گود شدن میان شمع انجام می گیرد.
  • دو عامل سوراخ شدن یا گود شدن میان شمع منجر به کوتاه شدن عمر شمع می‌شود که برای رفع این مشکل می‌توان دفع بعد شمع را مدت بیشتری روشن نگه داشت تا سطح شمع با گودی شمع هم سطح شود.
  • زمانی که شمع را روشن می کنیم با تبخیر موم، شمع ذوب می شود؛ ولی فتیله با سرعت کمتری پایین می رود. برای برطرف کردن این مشکل باید فتیله شمع را با قیچی کوته کرد و در حدود سه سانتیمتر نگه داشت.
  • در صورتی که شمع بیشتر از 3 ساعت روشن بماند باید قبل از روشن کردن مجدد آن، فتیله شمع را کوتاه کرد؛ زیرا در صورتی که فتیله کوتاه نشود شعله آتش آن را می سوزاند و باعث تولید دود و سیاه شدن اطراف می شود.
  • بعد از خاموش کردن شمع باید فتیله را در مرکز قرار داد تا دفعه دیگر که آن را روشن می کنید جمع یکسان بسوزد.
  • زمانی که شمع را خاموش می کنید در زمانی که هنوز موم آن شل است باید با چوب کبریت فتیله را به طور عمودی در مرکز شمع قرار داد.

چرا نباید شمع را فوت کنیم؟

هنگامی که شمع را با فوت کردن خاموش می‌کنیم انرژی منفی در فضا پخش می‌گردد؛ علت این امر این است که چون نفس هم مثل آتش از عناصر چهارگانه طبیعت به شمار می‌رود نباید یکی از آن‌ها را به وسیله دیگری از بین برد. همچنین درصورت فوت کردن شمع، فتیله شمع خراب شده و باعث می‌شود در دفعه بعد که شمع را روشن می‌کنیم شمع به خوبی نسوزد. علاوه بر این با فوت کردن شمع ممکن است جرقه‌های شعله شمع در اطراف پراکنده شوند و سبب ایجاد آتش سوزی گردند. دلیل دیگر برای اینکه نباید شمع را فوت کرد این است که با این کار فضای معطر اتاق بوی دود می‌گیرد و زحمات کشیده شده برای عطرآگین کردن فضا از بین می‌رود.

اگر شمع را فوت نکنیم، پس چه کار کنیم؟

بر اساس غریزه اولین روش برای خاموش کردن شمع فوت کردن شمع است؛ ولی این کار به دلایلی که بیان شد کار اشتباهی است. چرا که با فوت کردن شمع، فتیله نیز دود می کند و باعث تولید دود مضر و بوی نامطبوعی در فضا می شود. در اسلام فوت کردن شمع کاری مکروه است؛ به همین دلیل در قدیم افراد با دو انگشت یا با قاشق های سرکج شمع را خاموش می کردند. همچنین بهترین روش روشن کردن شمع استفاده از کبریت است؛ امروزه انواع کبریت رنگی در بازار وجود دارد که می تواند هیجان و حس روشن کردن شمع را بیشتر کنند.
بهترین روش استفاده از ابزار قیفی دسته دار مخصوص (اسنوفر) خاموش کردن شمع است؛ همچنین می توان برای خفه کردن شمع می توان در ظرفی که شمع در آن قرار دارد را روی شمع گذاشت تا شمع خاموش شود. چنانچه هیچ کدام از این وسایل در دسترس نیست می توانید از یک قاشق برای خاموش کردن شمع استفاده کنید.
 
چرا نباید شمع را فوت کنیم؟

آیا فوت کردن شمع معطر برای سلامتی خطرناک است؟

فرقی نمی کند چه نوع شمعی را با فوت کردن خاموش می کنیم؛ زیرا در هر صورت خطر آسیب دیدگی در اثر نزدیک شدن زیاد به شعله و پاشیدن موم داغ وجود دارد. همچنین دود حاصل از فوت کردن شمع می تواند برای بسیاری از افراد مضر باشد و آن‌ها را دچار مشکلاتی کند.
معمولا سوزاند شمع معطر در خانه یک روش برای بهبود کیفیت هوای محسوب می شود؛ ولی اگر مراقبت های لازم هنگام روشن کردن شمع صورت نگیرد می تواند منجر به حوداث بدی شود. می توانید به جای خرید شمع معطر برای خوشبو کردن فضای منزل از محصولات معطر خانگی دیگری استفاده کنید تا احتمال بروز خطرات ناشی از سوختن شمع را کاهش دهید.
گازهای متصاعد شده از سوختن شمع و استنشاق دود ناشی از سوزاندن شمع ‌های پارافینی و گیاهی برای سلامت انسان مضر هستند. هنگامی که شمع می سوزد باعث آزاد شدن ترکیبات آلی فرار شامل استون، بنزن و تولوئن در هوا می شود که باعث ایجاد آسم و آلرژی در داخل منزل شده و منجر به ابتلا به انواع سرطان نیز می گردد.
سوزاندن شمع جدا از سرب تولید شده ناشی از سوختن فتیله می تواند افراد را در معرض مواد شیمیایی بسیار خطرناکی مثل فرمالدئید، استالدئید و آکرولئین قرار دهد؛ ولی طبق مطالعات انجام شده این مواد شیمیایی خطر کمی دارند و به طور مستقیم نمی توانند بر سلامتی اثر منفی بگذارند.
 
چرا نباید شمع را فوت کنیم؟
توجه نمایید که شمع معطر نسبت به شمع غیر معطر دود بیشتری تولید می کند و با نفوذ عمیق ذرات ناشی از سوختن این شمع ها به ریه موجب بروز مشکلات تنفسی می شوند. همچنین هر چه شمع بلندتر باشد باعث سوختن بیشتر فتیله و تولید دود بیشتر شده که موجب آلودگی هوا می گردد.

جمع بندی

رایج‌ترین کاربرد شمع ها در جشن تولدها و خرید کبریت رنگی برای روشن کردن آن‌ها است. البته شمع ها در کنار مزایایی که دارند می توانند خطرات زیادی را نیز به وجود آورند؛ یکی از مهم‌ترین نکات در مورد استفاده از شمع خودداری از فوت کردن شمع برای خاموش نمودن شمع است. در این مقاله به بایدها و نبایدها در شمع و مضرات فوت کردن شمع پرداخته شد.
26%
117,000
86,000

تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال چه چیزی می‌گردید؟!
جستجو کردن